WTZA (Wet Toetreding Zorgaanbieders)
Algemeen
De WTZA geldt met ingang 1-1-2022 voor zorgaanbieders welke gelden ontvangen vanuit
de Zorgverzekeringswet, WLZ of subsidies vanuit de overheid.
De WTZA heeft de oude WTZI (Wet Toetreding Zorginstellingen) vervangen.
Meldplicht
Nieuw gestarte zorgaanbieders dienen zich binnen 3 maanden voor de start van de
zorgverlening te melden. De melding dient bij het CIBG gedaan te worden.
Vergunningsplicht
Er geldt een WTZA vergunningsplicht wanneer het aantal zorgverleners de 10
overschrijdt, niet zijnde FTE maar personen.
Onder zorgverleners worden bijvoorbeeld praktijkmanagers, stagiaires, schoonmakers en
baliemedewerkers niet meegeteld, wel structureel ingehuurde derden.
De vergunning dient uiterlijk voor 1 januari 2024 aangevraagd te zijn. Wanneer de
overschrijding van de 10 zorgverleners na 1-1-2022 ontstaat dan dient er binnen 6
maanden na deze datum van overschrijding de vergunning te zijn aangevraagd.
Voor zorgverleners welke nog niet onder de WTZI regelgeving vielen bedragen de kosten
voor het aanvragen van de vergunningsplicht eenmalig € 725.
Wanneer er sprake is van meer dan 25 zorgverleners binnen de zorginstelling dient er
een interne toezichthouder te worden aangesteld. De interne toezichthouder bestaat uit
minimaal 3 leden, welke maximaal 4 jaar lid zijn van de toezichthouder en deze periode
vervolgens eenmalig met 4 jaar kunnen verlengen.
Jaarverantwoordingsplicht
De jaarverantwoording geldt voor alle zorgaanbieders welke gelden ontvangen vanuit de
Zorgverzekeringswet, WLZ of subsidie vanuit de overheid. Hierbij is het aantal
zorgverleners niet van belang.
Wel zijn solistische zorgverleners zonder personeel en/of inhuur van derden vrijgesteld
van de jaarverantwoordingsplicht. De in te vullen bijlagen zijn hierbij grotendeels
afhankelijk van de ondernemingsvorm van de zorgaanbieder.
De jaarverantwoording dient via DigiMV ingevuld en ingediend te worden.
Om tot de DigiMV omgeving te komen dient er ingelogd te worden op basis van
e-herkenning met minimaal niveau 2+. Vervolgens dient de basisvragenlijst ingevuld te
worden, waarna de in te vullen bijlagen worden klaargezet.
Voor nieuwe zorgaanbieders dient de jaarverantwoording over het boekjaar 2022 uiterlijk
31 december 2023 ingediend te zijn op basis van uitstel.
Voor het boekjaar 2023 geldt voorlopig uitstel tot 1 oktober 2024.
Vanaf het boekjaar 2024 geldt voorlopig de deadline van 1 juni 2025.
Voor de zorgaanbieders welke reeds onder de WTZI regeling vielen geldt dit uitstel niet.